یکی از فاکتورهای اصلی در ساختمان سازی انتخاب مصالح با کیفیت است. مصالح ساختمانی باید از طول عمر بالا و مفید برخوردار باشند. انتخاب مصالح با کیفیت باعث کاهش هزینه های ناشی از تعمیرات ساختمان در طولانی مدت شده و عمر مفید ساختمان را افزایش می دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، مصالح پیش ساخته نسل جدیدی از متریال ساخت و ساز هستند که مورد استقبال بسیاری از افراد در حیطه ساختمان سازی قرار گرفته اند.

مصالح پیش ساخته تاثیر شگرفی در صنعت ساختمان سازی از خود بر جای گذاشته اند. عموما ساخت این گونه مصالح با توجه به شرایط اقلیمی منطقه صورت می گیرد و استفاده از آن ها باعث کاهش میزان ضایعات ساختمانی می شود.

به کارگیری این مصالح در انواع پروژه های ساختمانی قابل اجرا می باشد. از ویژگی های بارز استفاده از مصالح پیش ساخته می توان به کاهش مصرف مصالح ساختمانی اشاره کرد. اما از آن جایی که بسیاری از افراد در حیطه ساختمان سازی با این گونه مصالح آشنایی ندارند، تقاضای استفاده از آن ها اندک بوده و نیروی متخصص کارامد و با تجربه در این زمینه چندان زیاد نیست.

این مصالح را می توان در دسته متریال دوستدار محیط زیست قرار داد که هیچ گونه آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی کنند. کار با متریال پیش ساخته به مراتب آسان تر بوده و سرعت اجرای کار را تا اندازه زیادی افزایش می دهد. ساخت نما با استفاده از این متریال به راحتی صورت گرفته و نتیجه ای رضایت بخش در پی دارد.

انواع مصالح پیش ساخته

نمونه ای از مصالح ساختمانی پیش ساخته که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، دیوار پیش ساخته، ساندویچ پانل ها، بتن مسلح و گچبری های پیش ساخته می باشند. سطوح بتنی نمونه ای دیگر از اجزای پیش ساخته هستند که از آن ها در ساختمان سازی استفاده می شود.

برای مثال دیوارهای پیش ساخته که نمونه ای از مصالح پیش ساخته ای هستند که دارای وزن کمی بوده و از این رو بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کنند. استحکام این گونه دیوارها بالا بوده و ۱۵ درصد در مصرف مصالح صرفه جویی به عمل می آورد. این گونه دیوارها می توانند به عنوان یک عایق نیز عمل کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل آورند.

بتن مسلح نیز که دومین متریال پر مصرف در ساختمان سازی می باشد، در دسته مصالح پیش ساخته قرار دارد. از جمله ویژگی های این گونه متریال می توان به دوام بالای آن ها و مقاومت در برابر آتش سوزی، اشاره کرد.

مزایای استفاده از مصالح پیش ساخته در ساخت و ساز

استفاده از مصالح پیش ساخته در ساختمان سازی دارای مزایایی می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* استفاده از این مصالح باعث کاهش هزینه های کلی در ساخت ساختمان می شود.
* به کارگیری مصالح پیش ساخته باعث افزایش میزان بهره وری تجهیزات می شود. چرا که امکان استفاده مجدد از آن ها در برخی موارد وجود دارد.
* استفاده از نسل جدید مصالح پیش ساخته باعث افزایش کارایی نیروی انسانی شده و همین امر از انجام هرگونه فعالیت اضافی جلوگیری به عمل می آورد.
* مصالح پیش ساخته باعث افزایش کیفیت قطعات و دقت در کنترل کیفی محصولات می شود.
* مصالح پیش ساخته می تواند به کاهش هزینه های کارگاهی کمک کند.
* استفاده از این محصولات امکان نظارت بهتر بر ارتقا کیفیت محصولات پیش ساخته را فراهم می کند.
* این گونه مصالح باعث کاهش در زمان اجرای پروژه می شود.
* استفاده از این محصولات باعث ایجاد یکپارچگی در طراحی و اجرا می شود.
* استفاده از این مصالح می تواند با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
* مصالح پیش ساخته باعث کاهش میزان نخاله های ساختمانی می شود.
* نسل جدید مصالح پیش ساخته ساختمانی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این امکان وجود دارد که قطعات پیش ساخته را از یکدیگر جدا کرد. این امر حمل و نقل و نصب آن ها را آسان می کند.
* استفاده از این مصالح باعث بالا رفتن امنیت و ایمنی کارگران نیز می شود.

بررسی معایب استفاده از مصالح پیش ساخته در ساخت و ساز

در مقابل تمام مزایایی که استفاده از این مصالح به همراه دارد، استفاده از آن ها معایبی نیز به دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* هزینه استفاده از این مصالح و اجرای پروژه به واسطه استفاده از آن ها بالا است.
* ساخت این مصالح در مراحل اولیه طراحی زمان بر است.
* استفاده از این محصولات امکان اعمال تغییرات در روند اجرای پروژه را فراهم نمی کند.
* در بسیاری از موارد در پروژه های ساختمانی فضای کارگاهی برای نگهداری از مصالح پیش ساخته اندک است.
* یکی از معایب استفاده از مصالح پیش ساخته، مشکلات مربوط به اجرای درزبندی آن ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید