اساسا چوب را می توان از اولین مصالحی دانست که انسان برای ساخت سرپناه و محل سکونت از آن بهره گرفته است، اما اکنون و با گذشت سال ها استفاده از چوب گستردگی فراوانی داشته و در قسمت های مختلف ساختمان نظیر نمای ساختمان، کفپوش، دیوارپوش، راه پله و… استفاده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، سالیان سال است که چوب در ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود. از شروع ساخت ساختمان گرفته تا طراحی داخلی، انواع چوب در ساختمان استفاده می‌شود. مزایا چوب در ساختمان زیاد است و به همین دلیل است که استفاده از آن به طور مداوم ادامه دارد. البته نباید از معایب استفاده از چوب در ساختمان غافل شوید. به هر حال کاربرد چوب در ساختمان بسیار زیاد است و بهتر است قبل از هرکاری در این زمینه اطلاعات تکمیلی داشته باشید.

قصد داریم تاثیر چوب در صنعت ساختمان‌سازی را بررسی کنیم. انواع مختلف چوب از چوب  ترمووود گرفته تا چوب های مصنوعی در ساختمان امکان دارد در هر بخش از آن به کار گرفته شده باشد. چوب یک متریال شگفت انگیز است و به همین دلیل است که طرفداران بی‌شماری در سرتاسر جهان دارد.

چوب و محصولاتی که زیرمجموعه چوب محسوب می‌شوند برای قاب‌بندی، عایق‌بندی، جداسازی فضا و پارتیشن بندی و بخش‌های دیگر خانه استفاده می‌شود. همانگونه که مشخص است مزایا چوب در ساختمان بی‌شمار است. در این مقاله موضوع چوب در ساختمان‌سازی مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین نگاهی به معایب چوب در ساختمان و کاربرد چوب در ساختمان انداخته شده است. عناوین بررسی شده در مقاله مزایا و معایب استفاده از چوب در ساختمان‌سازی به شرح زیر است:

* عایق‌بندی استثنایی و حفظ انرژی یکی از مزایا چوب در ساختمان و ساختمان‌سازی
* ساخت سریع از مزایا چوب در ساختمان
* یکی دیگر از مزایا چوب در ساختمان سازگاری با محیط زیست است
* چوب در ساختمان و ساختمان‌سازی زیبایی را به طراحی می‌آورد
* چوب متریالی مقاوم و سرسخت
* ایمن، سبک، محکم و بادوام از مزایا چوب در ساختمان
* چوب مقاوم در برابر آب
* آکوستیک کردن صدا یکی از ویژگی‌های چوب در ساختمان‌سازی
* زنگ نزدن ویژگی اصلی چوب در ساختمان

کمک به عایق‌بندی استثنایی و حفظ انرژی

بعضی از مصالح ساختمانی مانند استیل و متریال‌های غیر معدنی که قابلیت اشتعال شدن را ندارند، به هنگام گرما دیدن امکان دارد منبسط شوند و همین موضوع سبب ضعیف شدن و فروریختگی سازه و ساختار ساختمان شود.

انواع چوب در ساختمان ساختمان‌سازی تقریبا برخلاف عناصر ذکر شده عمل می‌کنند. هنگامی که انواع چوب در ساختمان گرما ببیند (البته نه گرمای بسیار بیشتر از حد طبیعی)، چوب خشک شده و همین موضوع باعث می‌شود سخت‌تر و محکم‌تر شود.

بهتر است برای هرچه بازتر کردن این موضوع، مقایسه‌ای بررسی شود. شیشه ۲۳ برابر زودتر از چوب رسانش گرمایی دارد. این عدد برای سنگ مرمر ۹۰ برابر، استیل ۱۶۵۰ برابر و برای آلمینیوم ۷۰۰۰ برابر سریع‌تر از چوب است. از همین اعداد می‌توان نتیجه گرفت یکی از مزایا استفاده چوب در ساختمان عایق بودن مناسب است.

در نتیجه هدر رفت انرژی خانه شما با کاربرد چوب در ساختمان کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید گرما و یا دمای مطبوع درون خانه شما ثابت باقی بماند و همچنین می‌خواهید پول کمتری در زمینه گرم کردن خانه خود خرج کنید، چوب یک گزینه بالقوه در برابر آجر، سنگ و بتن است.

در مقایسه با دیگر متریال‌های ساخت و ساز، چوب یکی از گزینه‌های مناسب برای عایق‌بندی ساختمان است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم اگر چوب در ساختمان استفاده شده باشد تاثیر مستقیمی روی قبض برق و گاز شما دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود در معرض رطوبت قرار گرفتن چوب است. اگر چوب در معرض رطوبت صفر درصد باشد، اندکی بزرگ می‌شود. این موضوع شاید یکی از معایب چوب در ساختمان به شمار بیاید ولی به هرحال این موضوع به کلیت سازه تاثیر مستقیمی نمی‌گذارد. البته در اکثر اقلیم‌های گوناگون به ندرت رطوبت به زیر ۵ درصد می‌رود.

کمک به ساخت سریع از مزایا چوب در صنعت ساختما‌سازی است

آلبرت انیشتین می‌گوید “مردم دوست دارند چوب را خرد کنند. در این حرکت شما به سرعت عکس العمل کار خود را می‌بینید”.

مردم همیشه دوست دارند نتیجه کار خود را به سرعت و ارزان مشاهده کنند. همانگونه که مشخص است استفاده از چوب این ویژگی را به سرعت رقم می‌زند. بعضی از شرکت‌هایی که کارخانه چوب و چوب‌سازی دارند، سازه یک ساختمان ۱۰۰ متر مربعی را در طول هفت روز بالا می‌آورند. در نظر بگیرید در تعطیلات عید برای چند روز به سفر می‌روید و هنگامی که باز می‌گردید با خانه جدید روبرو می‌شوید.

همانگونه که مشاهده می‌کنید سرعت ساخت و ساز با چوب بالاتر می‌رود. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود اقلیم مختلف ایران است. این موضوع را قبل از شروع ساخت خانه با چوب به یاد داشته باشید.

هنگامی که ساخت خانه با آجر، سنگ و بتن مقایسه می‌شود، چوب به طور قطع زمان بیشتری را در ساخت خانه ذخیره می‌کند. همچنین تعداد نیروی کار برای ساخت و ساز خانه با چوب کمتر است که خود این موضوع باعث ذخیره شدن دو چندان پول می‌شود.

نکته‌ای که در مورد کاربرد چوب در ساختمان جالب است در مورد شرایط هوایی موقع کار کردن است. در مواقعی که ساخت خانه با آجر، سنگ و بتن باشد و هوا بارانی و برفی شود، ساخت و ساز متوقف می‌شود ولی چوب از این امر مستثنی است. چوب در ساختمان‌سازی بدون مانع می‌تواند زمان زیادی را در ساخت و ساز برای شما ذخیره کند.

به گفته بعضی از متخصصین طراحی پلان و تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی در ساختمان‌هایی که سازه آن با چوب است نسبت به آجر، سنگ و بتن راحت‌تر است.

اگر سازه ساختمان از چوب باشد به راحتی می‌توانید در حین و یا بعد از ساخت و ساز اصلاحات مورد نظر خودتان را اعمال کنید. سهولت در تغییر، تطبیق‌پذیری و هزینه کم هنگام تغییر باعث شده تا این کار طرفداران زیادی داشته باشد.

عایق‌بندی خانه توسط بتن بسیار هزینه‌بر، مشکل‌ساز و زمان‌بر است و اگر تصمیم داشته باشید نقشه خانه خود را تغییر دهید مشکلات زیادی را برای شما به دنبال دارد. معایب چوب در ساختمان در زمینه ساخت سریع بنا و عایق‌بندی بسیار ناچیز است.

سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایا چوب در ساختمان

ساختمان‌هایی که از چوب ساخته می‌شوند پایدار، قابل بازسازی و سازگار با محیط زیست هستند و در دکوراسیون داخلی با کمک پارکت و لمینت می توان نمایی با ظاهر چوب را به ارمغان آورد.

چوب در صنعت ساختمان و زیبایی را به ارمغان می‌آورد

در میان ۵٫۰۰۰ چوبی که در سطح جهان وجود دارد در نهایت یکی با منطقه زندگی و سلیقه شما سازگار است. این موضوع باعث می‌شود طراحی بیشتر نمود پیدا کند. بعضی از چوب‌ها مناسب عایق‌بندی هستند و از طرف دیگر بعضی‌ها برای آکوستیک کردن صدا ویژگی‌های منحصر بفردی دارند.

چوب می‌تواند به هر رنگی، رنگ‌آمیزی شود. حتی می‌توانید روی آن را وکس کنید تا ظرافت خود چوب بیشتر از پیش به چشم بیاید.

چوب از متریال های مقاوم و سرسخت است

از مزایا چوب در ساختمان استواری و سرسختی آن است. برای اینکه سرسختی چوب مورد ارزیابی قرار بگیرد از یک گوی ۱۱٫۲۸ میلیمتری استیل با فشار ۱۳۰۰ پوند کمک گرفته می‌شود. همچنین چوب مقاومت کششی مناسبی دارد. این گفته با توجه به آزمایش‌های مختلف به اثبات رسیده است.

ایمن، سبک، محکم و بادوام از مزایای چوب در ساختمان

با توجه به پیشرفت همه جانبه علم و تکنولوژی در جهان یکی از دلایلی که امروزه کماکان از چوب در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود ایمنی، سبک بودن، محکم بودن و دوام برابر فشار است. یکی از ویژگی‌هایی که چوب دارد انعطاف کم آن است. موضوعی که در آجر وجود ندارد.

از دلایلی که در شمال کشور بیشتر از چوب برای سازه ساختمان استفاده می‌شده، نرمی خاک است. آجر باعث سنگین شدن زمین و در نتیجه نشست می‌شد در نتیجه اکثر ساکنین شمال کشور از چوب برای ساخت خانه‌هایشان کمک می‌گرفتند. هیچ شخصی دوست ندارد به خاطر یک موضوع ساده خانه‌اش نشست کرده و غیرقابل سکونت شود.

مقاومت بالای چوب در برابر آب

شاید در ابتدا تصور کنید یکی از معایب چوب در ساختمان مقاوم نبودن در برابر رطوبت و خیس شدن است. اما باید به این نکته اشاره کرد گونه‌هایی از چوب در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. تحقیقات مختلفی در این رابطه روی چوب‌‌های مختلف از جمله نوش غربی، صنوبر داگلاس، کاج شوکران غربی و نوئل ستکایی انجام شده است و میزان دقیق مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت سنجیده شده است.

در یک بررسی چوب خشک شده که رطوبت آن بین ۶ تا ۱۰ درصد بود به بیرون از خانه انتقال داده شد و بعد از یک سال رطوبت چوب به ۹ تا ۱۱ درصد رسید. در صورتی که در گونه‌های دیگر این عدد بین ۱۴ تا ۲۱ درصد رسیده است.

از نتایج این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که اکثر چوب‌ها رطوبت را در خود جذب می‌کند. اما تعدادی از سرسخت‌ترین و مقاوم‌ترین چوب‌ها گرایشی به جذب رطوبت ندارند.

آکوستیک کردن صدا از ویژگی‌های چوب در ساخت و ساز است

اگرچه چوب به کاملی نمی‌تواند محیط را برای صدا آکوستیک کند ولی با این حال از اکو شدن صدا جلوگیری می‌کند و می‌تواند صوت را در خود جذب کند. در مقایسه با مصالح دیگر می‌توان به این نتیجه رسید که چوب قدرت آکوستیک کردن محیط را دارا است مخصوصا زمانی که از آن در حائل بین اتاق‌ها استفاده می‌شود.

چوب در بسیاری از سالن‌های کنسرت برای عایق کردن صدا و ایجاد صدایی مناسب استفاده می‌شود.

ویژگی اصلی چوب در ساخت و ساز زنگ نزدن آن است

چوب هیچوقت زنگ نمی‌زند. برخلاف متریال‌های دیگر که در معرض آب و یا رطوب که قرار می‌گیرند این اتفاق برای آن‌ها رخ می‌دهد چوب از این داستان مستثنی است.

البته باید اشاره کرد که در مواردی چوب اکسید می‌شود ولی در مقایسه با متریال‌های دیگر بسیار ناچیز است. قابل ذکر است متریال‌هایی وجود دارند که زنگ نمی‌زنند ولی قیمت آن‌ها نسبت به چوب بسیار بالا است.

۴۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید